ASYLSTAFETTEN- FÖR EN HUMAN FLYKTINGPOLITIK

ASYLSTAFETTEN

Asylstafetten var en vandring som gick av stapeln 14 Juli 2013 och pågick i 34 dagar. Det var en vandring mellan Malmö och Stockholm med olika etapper efter vägen där alla deltagande fick sova och äta. Asylstafetten var en vandring som skapades för att demonstrera emot asylpolitiken som riktar sig emot asylsökande personer från andra länder, som t.ex Syrien, Iran och Irak. Idén kom ifrån en kille som själv varit asylsökande i flera år och var papperslös när han kom till Sverige, han har även suttit i förvar flera gånger. Det var många som deltog i stafetten, vissa gick bara med en bit och andra gick med hela vägen. Det var även många som inte var med och gick, men bidrog på andra sätt som t.ex att komma med förtäring och dryck efter vägen, bistå med boende eller pengar.

Detta berörde mig väldigt mycket, jag tycker att det är så himla viktigt att detta uppmärksammas, att vissa blir så illa behandlade. Man väljer inte vart man blir född och jag anser att världen och världens ytor är till för alla. Jag blev även väldigt glad över att det var så många som deltog, det visar att det faktiskt finns intresse att förändra och det visar även att så pass många tycker att det är något som är fel.

Många vill förändra och påverka asylpolitiken på olika sätt, men det är inte lätt att göra det ensam, men det är lättare om man är fler som hjälps åt. Arrangörerna och projektledare för detta projekt har jobbat i ca 6 månader med projektet och det har gjort ett så bra arbete. De hoppas även på att detta kan bli en grej som återkommer varje år och att det bara blir bättre och populärare för varje år som går. De hoppas även på att detta kan vara en grej som får fler människor att få upp ögonen och inser att detta faktiskt är ett problem.

Jag själv önskar att jag hade gått med en bit i denna stafett, men hoppas på att det blir av flera gånger så jag får en ny chans att vara med och påverka.

DETTA ÄR SÅ HIMLA VIKTIGT OCH DET ÄR NÅGOT VI MÅSTE PRATA OM OCH GÖRA NÅGOT ÅT. VÄRLDEN ÄR EN PLATS FÖR ALLA!

 

när jag såg denna video berördes jag väldigt mycket,jag grät och blev så full av massa olika känslor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0